بازتاب ذهن من

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

داشتم توو ویکی پدیا درمورد نیل تایسون (اخترفیزیک دانی که میزبانی مجموعه مستند کازموس رو بعد از کارل سیگن ادامه داد) میخوندم و دیدم درمورد دینش نوشته: ندانم گرا.

بعد ندانم گرایی رو سرچ کردم و به تعریف جالبی رسیدم: 

ندانم‌گرایی دیدگاهی فلسفی است که دانستن درستی یا نادرستیِ برخی ادعاها و به‌طور ویژه ادعاهای مربوط به امور فراطبیعی مانند الهیات و وجود خدا را نامعلوم و یا با توجّه به شکل «ندانم‌گویی» در اساس ناممکن می‌داند.

توضیح اینکه: به طور کلی ندانم‌گرایان می‌گویند اوج دانایی، اظهار به ندانستن است زیرا از طرفی دلایل کافی برای اثبات وجود خداوند وجود ندارد و از طرفی دلایل کافی برای اثبات وجود نداشتن خدا نیز وجود ندارد. البته بسیاری از ندانم‌گرایان در مورد خداوند خارجی موضع ندانم‌گرایانه دارند ولی به وجود خداوند درون هر انسان اعتقاد دارند.

حالا تفاوت ندانم گرا ها و خداناباور ها داستان رو جالب میکنه, انگار ندانم گرا ها آدم های واقع بین بدون تعصبی هستند که انقدری عقلشون میرسه که وقتی نمی تونن وجود چیزی رو اثبات کنن, برای کنار گذاشتنش دنبال دلیل نقض کننده اش می گردن: 

خداناباوری به معنی نداشتن اعتقاد به خداست اما ندانم‌گرایی به معنی نداشتن دانش و دلیل کافی در اثبات وجود خداست.خداناباوری از جنس اعتقاد است اما ندانم‌گرایی ادعایی در مورد دانش است.

یه کلمه ی جالب هم اونجا نوشته بود به اسم "خداباوری ندانم گرایانه" یعنی کسی که خدا رو باور داره, بدون اینکه دلیل قابل قبولی برای اثبات وجودش داشته باشه. (که به نظرم خیلی از ماها اینجوری ایم) و البته عکسش: خداناباوری ندانم گرایانه.(که باز هم خیلی ها مون اینجوری ایم.)

راستش بعد از خوندن اون صفحه کلی از ندانم گراها خوشم اومد. البته به شرطی که ندانم گرایی شون واقعا ندانم گرایانه باشه؛ واقعا ندونن!

  • فاطمه ام

مکانیک تحلیلی بیشتر ازین که درس مکانیک باشه, درس صبوری و استقامته.

میخواد ببینه چقدر میتونی بخونی و فکر کنی و کاغذ سیاه کنی و به هیچ جا نرسی! 

ولی خب تو میدونی که "پیشرفت ربطی به موفقیت و شکست نداره. تنها پارامتری که بهش وابسته ست, خسته نشدن و پایبند بودن به فرایند یادگیریه."

این یعنی از همین الان برنده ای!



  • فاطمه ام